TAGI (szukasz postów powiązanych tematycznie tu je znajdziesz):

środa, 11 maja 2016

Gdzie to? Zagadka dla tubylców.

Skąd został zrobiony ten widoczek? 

Granica rosyjsko-pruska w rejonie Otłoczyna. Widokówka znajduje się na stronie oficjalnej miasta Aleksandrów Kuj. Niestety nie ma tam informacji co przedstawia i gdzie to było.
Ja mam swoją koncepcję, spróbuję ją zweryfikować w terenie. Na widokówce jest sporo zabudowań.
Autor był dość wysoko zamontowany w terenie. Świadczy o tym dach domu po lewej stronie. Musiał znajdować się powyżej drzew. W tych czasach żeby zrobić takie zdjęcie po mojemu musiał siedzieć na czymś stabilnym. Technika w tych czasach chyba uniemożliwiała raczej strzelanie z ręki. Skośna linia to pewnie nasyp kolejowy. Widać nawet chyba tor. Na pierwszym planie jakby zabudowania z kominem. W tle górki. Jeśli ktoś ma pomysła, proszę o komentarz.  
http://www.aleksandrowkujawski.pl/asp/pl_start.asp?typ=14&menu=57&strona=1



Zamieszczam drugie foto lepszej jakości (pozdrawiam i dziękuję czytelnikowi bloga), ale na innym egzemplarzu jak wskazują napisy. Grenz-Cordon? Posterunek graniczny? Pytanie tylko czy posterunek to to co na widoczku czy ogólnie to miejsce i widok z posterunku?




Poniżej zamieszczam dzięki uprzejmości internauty kolejny widok tego? miejsca. Niby faktycznie to samo. Jednak ktoś mógłby zarzucić, że widzi różnice i nie opierałbym się. A tak w ogóle to są zdjęcia czy grafiki. Ciekawe jaka jest wierność tych widoczków. Różnice prawdopodobnie wynikają z tego, że widokówki są z innych lat.

Coś tu za dużo zabudowań po lewej stronie. Jednak główny budynek taki sam. W ogóle zabudowa to pojawia się to znika na tych widokach. :-))
...............................................................................................................................................
I oto rozwiązanie wg mnie zagadki. Współczesna wersja tego co na widokówkach powyżej. Niestety zrobienie takich samych ujęć utrudnia linia drzew. Jednak na moje to to samo. Kiedyś na tej tzw. pompce jak określają je miejscowi, był jeszcze wysoki komin. Niestety nie ma go już. Pompka to wg posiadanych informacji dawny punkt czerpania wody dla Aleksandrowa Kuj. Czy w tym miejscu było także przejście graniczne i posterunek tego nie wiem.
Skąd zostało zrobione to zdjęcie. No cóż mam dwie teorie. W sumie to trzy.
1. Z górki :-) Widoczne na widokówkach fragmenty domu po lewej stronie to istniejąca do dziś (wg mnie) zabudowa. Dom a kiedyś chyba posterunek dróżnika na przejściu przez tory. Wysokość dachu wskazuje, że tam było wzgórze. Ano jest nadal. Tyle, że trochę jakby rozorane. Wielka dziura. Możliwe, że Niemcy budując umocnienia, zrobili tam przy bunkrze jakieś stanowisko ogniowe. Stąd wysokość uległa zmianie.

2. W powyższym miejscu jak gadają była kiedyś platforma obserwacyjna przejścia granicznego. Rozwalone wzgórze po dwu stronach drogi to pozostałość po zabudowie.
3. Platforma w/w to po prostu stara wieża triangulacyjna taka jak ta w Otłoczynie - wsi.



Widać podobieństwo między tym zdjęciem a widokówką nr 3. Po lewej stronie budynku jest spora łąka na której faktycznie może kiedyś coś jeszcze stało.



Charakterystyczny domek na wzgórzu. Prawdopodobnie z 1895r. Nad torami. O ile się nie mylę to także jakaś pozostałość po PKP. Z domku prowadzą schody na torowisko. Tak sobie myślę czy przypadkiem to nie ten budynek to dawny posterunek przygraniczny. Widok niezły. Kiedyś gdy nie było drzew był na pewno jeszcze rozleglejszy. Właściwie to żadna platforma czy wieża nie była konieczna. Wystarczyło wspiąć się na wzgórza. Na wprost po stronie pruskiej przy torach drugi, który jest przy przejeździe przez torowisko. 
Poniżej widok odwrócony. Kierunek północ. Gdzieś z lewej strony stał ten kto robił zdjęcie. Fotka z innego posta o bunkrach.
Pompka od strony ruskiej. Rok budowy wg Geoportalu - 1890.
...............................................................................................................................................
Idąc dalej w kierunku, którego się nie spodziewałem zupełnie zamieszczając tego posta, dodaję kolejną fotografię prawdopodobnie z tego miejsca. Również dzięki zaangażowanemu internaucie. Chociaż nie za bardzo mi to pasuje bo po lewej stronie widać jakby domy, ale przez lata wiele się mogło zmienić. Jednak Otłoczyn to przecież jakby dwie miejscowości. Przejście graniczne było przecież też chyba koło Wołuszewa.

Otłoczyn.

A tak swoją drogą. Może taka infrastruktura graniczna to jakiś pomysł na turystykę? Widziałem gdzieś w necie bodaj ścieżkę rowerową z takim właśnie posterunkiem granicznym. Skoro można tworzyć parki miniatur dlaczego by nie zrobić miniatury parkanu :-)
...............................................................................................................................................
Che che śledztwo w sprawie miejsca, zamieniło się w śledztwo w sprawie fałszerstwa... Dzięki bystrym czytelnikom bloga dotarłem do następnych fotek. I co niby to samo tyle, że co innego... Ten post powinien mieć tytuł - znajdź brakujące szczegóły :-)
Lubicz. :-)

To jest też Lubicz.



Link do Wikimapii z mapą tego miejsca. Ktoś zaznaczył miejsce po dawnej wieży. Wg mnie była ona, (o ile była) bliżej. A może ta domniemana wieża to współczesna budowla i z pocztówką z Otłoczyna nie ma nic wspólnego.
http://wikimapia.org/#lat=52.8993211&lon=18.690347&z=17&l=28&m=b
...................................................................................................................................................................
29.09.2013 r.
Jeszcze jedna zagwozdka. Niby podobne a jakieś inne...
Aczkolwiek jak się dobrze przyjrzeć fotografiom na samej górze to jakby słupy było widać i jakieś takie coś co w krajobrazie tam się zarysowuje. Tylko tutaj jakoś tak płasko i za szeroko. No nie wiem.
...................................................................................................................................................................
08.06.2014 r.
Jak się okazuje na ścianach budynku pompki zachowały się stare napisy wydrapane w cegle. Prawdopodobnie to wartownicy strzegący przejścia granicznego zaznaczali swoją obecność w tym miejscu.



Budynek, dziś komórka, kiedyś stąd wyrastał wysoki komin.
Most kolejowy nad Tążyną, wbudowany w nasyp. Tuż obok budynku pompki. Kiedyś podobno gdy stan wody Tążyny był znacznie podniesiony skakało się tu aby nurkować. 
11.05.2016
...................................................................................................................................................................
Jeden z poszukiwaczy udostępnił mi zdjęcia znalezisk z rejonu wzgórza nad przejazdem kolejowym. Charakterystyczny teren i to co tam znalazł. Dziękuję za umożliwienie pokazania zdjęć innym.




Ciekawostka. Szerszy rzut na okolicę.
I widok z boku.

37 komentarzy:

  1. z innej beczki - kaplica w Otłoczynie http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/147662/6ba954c4fe8ed5951432f9aa943ec045/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki ale jest już w poście o kapliczce ;-)

      Usuń
  2. http://www.chram.com.pl/index.php?p=2&c=5 cerkiew w Aleksandrowie, kilka widoczków.

    OdpowiedzUsuń
  3. Posterunki znajdowały się zapewne po dwóch stronach granicy. Tu widać posterunek rosyjski, miejsce z którego zostało wykonane zdjęcie to zapewne miejsce posterunku pruskiego. To trochę podobnie jak z komorą celną - większość wie, że taka instytucja znajdowała się w Aleksandrowie, ale już niewielu, że pruska komora celna znajdowała się również w Otłoczynie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. widać? widać pompkę czy był tam posterunek? skoro tak wszyscy twierdzą to może był.

      Usuń
    2. I w Otłoczynku - o ile jest taka miejscowość i w Pieczeni też były pruskie Zollamty. To się zresztą zmieniało w czasie, bo dla podróżujących pociągiem kontrola chyba była w Toruniu. Dla sprzedających było kontrola weterynaryjna wypadała np. na Piaskach.

      Pojęcia nie mam jak wyglądały rosyjskie posterunki. Wydaje mi się, że jednakowoż powinno coś być w biało-czerwone paski. Tak jak na pocztówkach z Lubicza i pocztówki z okolic Obór.

      Usuń
  4. Wszystko pięknie, ale:

    http://www.ak-ansichtskarten.de/shop/ak/34/3405730.jpg
    http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQCtGW64OCEew7HE_LEpegv8XeVHqa_1lEEsX6Xibsdj0JMQhx_Ws1O-SQH

    Ten sam widoczek przedstawia Lubicz

    I co teraz? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a nie niektórych domów nie ma ale faktycznie to samo. albo ktoś ten sam widok powielał tylko napisy zmnieniał. albo to ktoś współcześnie albo kiedyś. Nie wiem może z tymi pocztówkami to jest jakaś artystyczna lipa? jakiś retusz fotografa coś domalowane i powielone. Dziwne. che che odkryliśmy fałszerstwo sprzed lat...?

      Usuń
  5. Pocztówka mniej więcej taka sama, po prostu kolorowa. Miejsce uwieczniano często, czasami razem z oberzollkontrolerem Schiemannem :) Powiększenie nie działa, bo stronka chyba zawiesiła swoje działanie :(

    Podejrzewam, że pruskim klientom było kompletnie egal, czy pocztówka przedstawia Lubicz czy Otłoczyn, granica sama w sobie była atrakcją turystyczną. W Otłoczynie było gwarno od rana do wieczora, a w Silnie (małej wsi w końcu) funkcjonowały aż 4 karczmy ;)

    Podejrzewam - albo czeski błąd sprzed wieków, albo fałszerstwo z premedytacją. Podobna scenka rodzajowa z Golubia prezentuje dużo szersze ujęcie - tutaj kadr jest węziutki, może po to, żeby przejście uczynić nierozpoznawalnym dla laików?

    OdpowiedzUsuń
  6. Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to jest. Początkowo myślałem, że to okolice tzw.pompki widziane od strony Otłoczyna, ale nie widzę na nich Tążyny a przecież wtedy też płynęła. Zbyt wiele mi tu nie pasuje. Nie wiem :(

    OdpowiedzUsuń
  7. Zaraz zaraz jak nie widać rzeczki. A długa linia drzew po lewej stronie torów. A na zbliżeniu pod mostem. fakt że nie widać tunelu no ale coś jakby dwie kreski takie w wale niby widzę. Może to jakaś mistyfikacja fotograficzna.

    OdpowiedzUsuń
  8. to ja jeszcze trochę zamotam - dwa mosty w Lubiczu: http://www.energum.pl/most.jpg

    OdpowiedzUsuń
  9. faktycznie cos mi się wydaje że ta ostatnia fota u mnie to raczej nie jest otłoczyn. ciekawe czy to teraz czy kiedyś ktoś takiego babola zrobił

    OdpowiedzUsuń
  10. Tak, chyba się nie mylę, to może być to o czy piszę. Oczywiście brakuje pewnych elementów jak las który rośnie po obu stronach drogi do
    Otłoczyna tzn.jadąc ul.Wyspiańskiego. Jednak ten las jest stosunkowo młody, ja sam pamiętam jak drzewa te miały kilka metrów.
    Faktycznie jak się dobrze przyjrzeć, to widać elementy tunelu w nasypie a i tory charakterystycznie lekko skręcają w lewo,
    tak jak jest i teraz. Widać też w oddali wypiętrzenie terenu, tam gdzie się kończy ul.Wyspiańskiego.
    Tak, to musi być to.
    Jerzy czy wygrałem Nikona D700 ?
    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że wygrałeś. Chociaż nie jestem pewien. Niby dom wszędzie poza tymi na dole ten sam. Jednak... :-)?????

      Usuń
  11. Rewelacyjny post:) A trochę z innej beczki to czytam o Otłoczynie i nie mogę nigdzie doszukać się informacji o dokładnej lokalizacji przeprawy przez Wisłę, dawnym brodzie oraz miejscu, w którym przeprawiały się i stacjonowały wojska napoleońskie albo Gen.Paskiewicza. Ciekaw jestem gdzie to było i jak dużo ich tam było i jak długo stacjonowali. Bo zastanawia mnie także prawdziwość przekazu na temat samego postoju i modlitwy w Kapliczce koło Służewa samego Napoleona. Byłbym wdzięczny gdyby ktoś mógł mnie oświecić w tym temacie:0Pozdrawiam wszystkich fanów tego bloga:)

    Andrzej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na którymś z postów chyba o słońsku jakiś internauta coś o tej przeprawie wspominał. odsyłam do posta o cmentarzu. pozdrawiam.

      Usuń
    2. legenda o napoleonie to pewnie ściema :-)

      Usuń
    3. a dzięki za uznanie ;-)

      Usuń
  12. Co do przeprawy, poszukam starej pruskiej mapy z zaznaczonym brodem przez Wisłę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie wiem jak to wygląda dziś, jeśli chodzi o wieże triangulacyjne, mamy GPSy. Ale jak mnie pamięć zawodzi to na wysokości domków na skarpie, tych ze schodkami od strony stanicy NAL stała jedna, zaś druga na skarpie około 500m w stronę Otłoczyna St. za przejazdem pod przewróconym "Tobrukiem". Przewrócony BSB pamietam, ponieważ zawsze po wędrówce z psem siedziałem kilka minut podziwiałem widok, wtedy dopiero posadzono las na nowo, podziwiałem widok Raciążka i wracałem na Spółdzielczą.

    OdpowiedzUsuń
  14. Patrząc na wysokość z jakiej zrobiono pierwsze ujęcie to będzie raczej podjazd do zabudowań zaraz obok przejazdu w Otłoczynku, a nawet dach jednego z nich.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak jak i ja mówię. tylko że zauważ że z lewej strony masz na focie fragment chałupy. aż tylu domów tam nie ma - podjazd przebiega własnie przez opisaną przeze mnie wyrwę w ziemi. nie maiałem pod ręką żadnego gospodarza żeby zapytać po czym są te wykopy w górze.

      Usuń
  15. I tak analizując Wiki, faktycznie była wieża na północ-północny zachód od przejazdu, odrobinę niżej niż przewrócony BSB. Ale to był raczej posterunek/platforma dla leśników...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pytanie czy to co wiki to prawda...

      Usuń
    2. acha masz maila. i moje pytanie czy z racji zainteresowań II wojną światową mógłbyś odpalić u mnie hasło bunkry i prześledzić tamte posty. wiesz może coś na temat jak wyglądały - czy są jakieś palny tych umocnień. jak były uzbrajane. no i czy masz wiedzę o innych schronach w okolicy.

      Usuń
    3. Jeśli chodzi o rejon Festung Thorn to są bardzo nikłe informacje ogólnie mocno zapomniana twierdza. Nawet w Polskiej literaturze, z tego co zauważyłem wszystkie schrony w okolicy są zinwentaryzowane w Wikimapii. Pozostaje kwestia użycia ich w czasie działań wojennych i zaraz po... Można posiedzieć w niemieckich archiwach, choć i w AP w Bydgoszczy jest ciekawy dział :)

      Usuń
    4. są zinwentaryzowane w wikimapii... :-))) a zgadnij do kogo należy 50procent wpisów... che che

      Usuń
    5. Twoje.


      Co do Napoleona, raczej tzw. miejska legenda, choć nie wykluczam, że byli w okolicy - przeprawa w Otłoczynie - no i gen. Dąbrowski wyzwalający Bydgoszcz. Pamiętam z czasów mocno szczeniackich, że ukraiński cmentarz na końcu ul. Narutowicza też przez wielu był uznawany za cmentarz żołnierzy Wielkiej Armii, choć tryzuby były mocno widoczne na słupkach wokół.

      Usuń
  16. Myślę, że tak. ale to nie wieża triangulacyjna tylko platforma obserwacyjna dla leśników, była bardzo widoczna - masywna konstrukcja ale z platformą, nie choragiewką. kolejna wieża była jak pisałem wyżej także nad torami poniżej BSB tak w połowie drogi między przejazdami kolejowymi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hm czyli mogło tam być coś takiego - jednak chyba co wskazuje ten namiar z wiki była dalej na zachód w lesie od przejścia

      Usuń
  17. Witam Kolegę,

    http://i1.fmix.pl/fmi404/0e7ccd38000713294f729f53
    Domek na wzniesieniu jest domkiem kolejowym służył jako mieszkanie dla pracownika - często Dróżnika lub jak najprawdopodobniej w tym przypadku (na starych mapach brak w pobliżu przejazdu) Obchodowego, który to doglądał stan żelaznej drogi, nasypu oraz gasił częste pożary, które rozpalały się od parowozów, jak również obsługiwał tarczę sygnalizacyjną. Domków takich jest sporo często niestety są opuszczone i niszczeją rozgrabiane przez szabrowników, są też pozbawione często łazienki (bieżącej wody) z prawdziwego zdarzenia a toaletę stanowi ustęp. Budynek ten o ile nie jest otynkowany to ma wymalowany numer na elewacji, który coś oznaczał niestety nie wiem dokładnie co.
    Prawdopodobnie nr porządkowy. Domki te są lub były średnio co 0,5 - 1 km, często na wzniesieniach i po zewnętrznej stronie łuków linii kolejowych - to dla lepszego pola widoku.

    A teraz przejście graniczne w Lubiczu:

    To jest raczej w Lubiczu błędnie podpisane.
    http://1.bp.blogspot.com/-jhl9SdC9EQ0/T220F7Hl_5I/AAAAAAAAIdQ/6Utb4CSaoDg/s1600/65062.jpg
    Poniżej współczesne ujęcie budynku który jest po prawej stronie a dziś tynkiem obrzucony:
    https://www.google.pl/maps/@53.029896,18.763529,3a,42.5y,139.8h,90.37t/data=!3m4!1e1!3m2!1siLvQfGUed7gjwUxki3Qj7A!2e0
    Proszę sobie porównać Google Maps ze starymi pocztówkami i mapami, zwrócić uwagę na charakterystyczne obiekty i układ dróg (polecam niemiecką mapę: 2978 Gramtschen 1944).

    A tu ten sam budynek ale na Wikimapie - Wikimapia z resztą dużo pomoże:
    http://wikimapia.org/#lang=pl&lat=53.029016&lon=18.764284&z=19&m=b

    Tutaj również domek po prawej - fragment. Dwa mosty stary już nie istnieje- ten po prawej na zdjęciu, a nowy chyba w budowie. Warto byłoby rozejrzeć się w realu i zwrócić uwagę na filar nowego mostu i porównać z tym zdjęciem. W Google Maps wydaje się bardzo podobny aczkolwiek słabo widoczny.
    http://jerzy-foto.blogspot.com/2012/03/gdzie-to.html

    Pozdrawiam Mikołaj M.

    OdpowiedzUsuń
  18. dobra robota ! szacunek !

    OdpowiedzUsuń
  19. Ostatnie zdjęcie to pompka, widać podobną kamienna podmurówkę. A przedostatnie zdjęcie też w kierunku pompkę ale jak by z górki gdzie był kiedyś tartak, przy czarnej drodze.

    OdpowiedzUsuń

Spam jest natychmiast usuwany. Spam will be deleted!

Dziękuję za poświęcony czas. Aby kontynuować przeglądanie starszych wpisów kliknij na link "starsze posty" lub wejdź w archiwum.